|
Špeciálny
pedagóg - somatopéd, psychopéd
Charakteristika
Cieľom
špeciálno-pedagogickej starostlivosti je dosiahnutie optimálneho
rozvoja osobnosti detí a mládeže so špeciálno-pedagogickými
potrebami v záujme ich spoločenského a v budúcnosti aj
pracovného uplatnenia.
Pracovnou
náplňou špeciálneho pedagóga - somatopéda, psychopéda je :
 |
depistáž
– vyhľadávanie detí a mládeže so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími
potrebami,
|
 |
komplexná
špeciálno-pedagogická diagnostika žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími
potrebami, určovanie špeciálno-pedagogickej diagnózy a načrtnutie
prognózy, ako aj určenie adekvátnych nápravných postupov,
|
 |
kontrolné
vyšetrenia a rediagnostika klientov špeciálno-pedagogickej poradne,
|
 |
komplexná
špeciálno-pedagogická rehabilitácia – výchovná, liečebná a sociálna |
 |
intervencia
a náprava špecifických porúch učenia u žiakov formou
ambulantnej starostlivosti v poradni,
|
 |
poskytovanie
materiálov, pracovných listov, reedukačných cvičení podľa
zamerania žiakom, rodičom, pedagógom,
|
 |
odborná
konzultačná činnosť zameraná na rodičov klientov poradne, na
pedagógov, výchovných poradcov a ďalších osôb
zainteresovaných do pomoci žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími
potrebami,
|
 |
spolupráca
pri vypracovávaní individuálnych výchovno-vzdelávacích programov
pre individuálne integrovaných žiakov v bežných ZŠ, |
 |
metodická
činnosť zameraná na tvorbu a overovanie nových špeciálno-pedagogických
metód, postupov a programov,
|
 |
osvetová
činnosť pre verejnosť formou prednášok, konzultácií, vypracovávania
informačných materiálov.
|
Špeciálno-pedagogická
diagnostika
Vo svojom
procese zahŕňa:
 |
posúdenie
aktuálneho stavu v školských výkonoch v matematike, čítaní
a písaní,
|
 |
zisťovanie
úrovne psychických funkcií podmieňujúcich učenie – pozornosť,
pamäť, myslenie, zrakové a sluchové vnímanie, intersenzorická
koordinácia, emotivita, tvorivosť, motivácia, prosociabilita,
hodnotiace myslenie,
|
 |
zisťovanie
úrovne psychomotorických zručností – smerová a priestorová
orientácia, lateralita, vizuomotorika, grafomotorika, koordinácia
hrubej a jemnej motoriky,
|
 |
diagnostika
dielčieho oslabenia výkonu podľa oblastí – optické vnímanie,
akustické vnímanie, priestorové vnímanie, serialita, intermodalita,
|
 |
diagnostika
druhu a stupňa špecifických vývinových porúch učenia (dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkúlia),
|
 |
odporúčania
adekvátnych pedagogických postupov, navrhovanie organizačných
zmien výchovno-vzdelávacieho procesu, návrh využívania kompenzačných
pomôcok, návrhy spôsobu skúšania a hodnotenia výkonov.
|
|
Špeciálny
pedagóg:
-
somatopéd
PaedDr.
Mária ČABALOVÁ
-
psychopéd
Mgr.
Ľubica FEČKOVÁ
Kontakt:
cabalova.m@gmail.com
lubica.feckova@gmail.com
|